Tylko trzy linie kodu – a jakie efekty w Google!

Kilka linii kodu może poprawić Twoją pozycję w wynikach organicznych i zapewnić lepsze wykorzystanie budżetu w AdWords – czyli o przyspieszaniu strony.

1Na czym to polega?

Strona internetowa to zazwyczaj wiele plików różnego rodzaju, głównie – o charakterze tekstowym. Kod HTML, arkusze CSS, skrypty JavaScript – to najbardziej popularne elementy. Tego rodzaju pliki można skutecznie kompresować po stronie serwera, przesyłać do użytkownika mniejsze, skompresowane pliki, a następnie rozpakować je w komputerze użytkownika. Dzięki temu, że przesyłane są mniejsze pliki – otwieranie strony trwa po prostu krócej.

Algorytmy wyszukiwarki Google coraz lepiej oceniają jakość stron www. Jednym z czynników, które biorą pod uwagę, jest szybkość otwierania. A tę można często poprawić przy pomocy opisanej kompresji. Jakie korzyści odnosisz dzięki kompresowaniu strony?

  • 1. Strona otwiera się szybciej.
  • 2. Strona generuje mniej transferu.

Oszczędności transferu, w wypadku popularnych serwisów, mogą być ogromne – wynoszą one nawet 30-50%, jeśli za transfer w znacznym stopniu odpowiadają treści tekstowe.

2Co to daje w praktyce?

Efekty dla ludzi

Twoja strona po prostu otwiera się szybciej, przez co użytkownicy chętniej z niej korzystają.

Dodatkowo, przy dużej ilości tekstu na stronie użytkownicy korzystający z internetu mobilnego i często odwiedzający Twoją stronę mogą odczuć mniejszą konsumpcję transferu.

Efekty dla wyszukiwarki

Twoja strona jest oceniana jako lepsza. Roboty wyszukiwarki, oceniając jakość strony, biorą pod uwagę coraz więcej elementów, a szybkość otwierania jest obecnie jednym z bardziej istotnych.

Efekty dla Ciebie

Masz szanse na lepsze wyniki jakości w oczach Google, co oznacza bardziej efektywne wykorzystywanie budżetu oraz szansę na wyższe wyniki organiczne.

Ponadto Twoje opłaty za transfer – jeśli je ponosisz – mogą ulec obniżeniu.

3Jak to poprawić?

Krok1. Sprawdź czy działa Ci kompresja.

Wykonaj audyt strony bezpłatnie poniższym narzędziem. W sekcji analizy szybkości znajdziesz informację, na temat wykrytej kompresji. Jeśli masz wynik OK – nic nie musisz robić, gratuluję – Twoja strona ma włączoną kompresję. Jeśli jednak Twój brzmi „DO POPRAWY”…

Zorientuj się, czy Twój operator hostingowy pozwala na włączenie kompresji. Najczęściej jest to realizowane przez tzw. moduł mod_deflate. W Blink.pl tak właśnie realizujemy kompresję plików wybranego rodzaju.

Po zalogowaniu się na serwer poprzez FTP w folderze Twojej strony powinien być plik o nazwie .htaccess, a jeśli go nie ma utwórz zwykłym edytorem tekstu plik o takiej nazwie i wgraj do głównego folderu Twojej strony.

Krok 2. Włączanie kompresji

W pliku .htaccess zrób taki wpis:


<IfModule mod_deflate.c>
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css text/x-component application/x-javascript application/javascript text/javascript text/x-js text/html text/richtext image/svg+xml text/plain text/xsd text/xsl text/xml image/x-icon application/json
</IfModule>

Zapisz plik na serwerze. Sprawdź naszym narzędziem poniżej, czy zadziałało – jeśli nie – skontaktuj się z operatorem hostingu, pomoże dobrać właściwą dyrektywę.

Powodzenia!

Tutaj sprawdź kompresję Twojej strony!

Chcesz się dowiedzieć, co warto poprawić na Twojej stronie, żeby uzyskać lepsze wyniki? Tym narzędziem możesz bezpłatnie sprawdzić swoją stronę www w 10 sekund.

Za treść artykułu odpowiada:

Łukasz Bielawski, kierownik działu pozycjonowania Blink.pl

Łukasz Bielawski

Kierownik działu SEO w Blink.pl, programista PHP, pasjonat systemów CMS Joomla i WordPress.